Over Joke

OVER JOKE

Opleidingen

Klinische psychologie - UGent

Orthomoleculaire gezondheidsleer - Efiow/BIOK

Slaaptherapie CBT-I - BASS/Belsleep

Oplossingsgericht coachen en begeleiden - Korzybski

Coachingsopleiding - Els Van Laecke

ACT (acceptance and commitment therapy) - ACT academie

Hallo, ik ben Joke

Geboren en getogen in Gent en omstreken (°1981).

'De mens' heeft me altijd al heel erg geboeid. De keuze om psychologie te studeren na mijn middelbare school was een evidentie. Na jaren vooral met het hoofd te zijn bezig geweest, werd mijn interesse in het lichaam gewekt. Ik was immers zelf lang een wandelend hoofd tot mijn lichaam signalen begon te geven, die gerelateerd waren aan stress. "Tiens tiens, die twee zijn toch met elkaar verbonden."


Er volgde een specialisatie in de wetenschappelijk onderbouwde orthomoleculaire gezondheidsleer (Efiow - nu Biok). Even later nog eentje in slaap (BASS - Belsleep).


Laat voeding en slaap nu 2 dingen zijn waar heel veel mensen op vastlopen. Voeding is de brandstof die je dagelijks in je lichaam stopt om vooruit te geraken. Slaap zorgt voor je dagelijks onderhoud en herstel. Gelukkig hebben we zelf een grote impact op beide factoren die onontbeerlijk zijn om je goed in je vel te voelen. Dat betekent dat we kunnen kiezen om onze gezondheid in handen te nemen en actief impact hebben op ons dagelijks functioneren.

Ik heb heel bewust voor term 'coaching' gekozen i.p.v. therapie omdat ik graag met je op weg ga als jouw compagnon de route: adviserend, ondersteunend, motiverend, soms confronterend. Groei en vooruitgang ontstaan door buiten je comfortzone te treden. Dat is niet evident. Een deel van onze hersenen speelt liever op 'veilig' en houdt je graag waar je nu bent omdat dat bekend is. Dat 'bekend' niet altijd is wat je het beste dient, toont het feit dat je op zoek bent naar coaching omtrent je gezondheid, voeding of slaap. Je wil iets veranderen, anders zou je niet op zoek gaan. 

Omdat ik overtuigd ben van de meerwaarde van een multidisciplinaire samenwerking m.b.t. de gezondheid van mensen onderhoud ik contacten met artsen en collega's uit andere disciplines die ik erg naar waarde schat. Samen weten we meer dan alleen en kunnen we beter beantwoorden aan de verwachtingen van onze cliënt.


Als ik niet aan het werk ben vind je me bij mijn gezin en familie, wandelend in het bos, experimenterend in de keuken, lezend in de zetel of genietend van een goede serie, met vrienden in een restaurant, slapend in bed en zo nu en dan eens op vakantie in het buitenland.


Om bij te blijven in de voortdurend evoluerende wereld van psychologie, voeding, gezondheid en slaap volg ik opleidingen en bijscholingen op regelmatige basis.


"Love yourself enough to live a healthy lifestyle."

Eten en slapen zijn primaire behoeftes in het leven. Ze hebben een immense impact op fysiek en mentaal functioneren. Als ze, om welke reden ook, niet optimaal vervuld (kunnen) worden, heeft dat gevolgen op korte en lange termijn. Je kan leren voeding en slaap, en je relatie ermee, voor jou te laten werken, zodat je energie, tijd en mentale ruimte over hebt om ook andere dingen te doen die je graag doet/wil doen.

Voeding, levensstijl en slaap spelen een grote rol in hoe iemand zich voelt. Het is heel belangrijk om het volledige plaatje te bekijken wanneer iemand langdurige of terugkerende klachten heeft. Ziektes krijgen immers nog beter de kans om te ontwikkelen in een omgeving die niet optimaal is. Erfelijkheid speelt een rol, maar is geen doorslaggevende factor in welvaartsaandoeningen. Voeding en slaap zijn dat wel. 


Ons lichaam kan veel aan. Onze psyche vaak nog meer. Ze zijn rekbaar. Wanneer mensen besluiten hun klachten aan te pakken, zijn die vaak al jaren aanwezig. Heel lang schuiven we de 'ongemakjes' die we voelen onder de mat, negeren we de signalen die ons lichaam geeft. Terwijl er maar een klein lampje hoeft te knipperen in onze wagen en we contacteren meteen de garage. 

Je gezondheid in balans brengen via voeding en levensstijl is geen quick fix. Je klacht is er al even, misschien jaren. Het herstelproces zal dus ook wat tijd vragen. Met klassieke medicatie heb je vaak snel resultaat. Op lange termijn hebben die medicijnen nare nevenwerkingen omdat biologische processen geblokkeerd worden. Stop je de medicatie, dan komt ook de klacht terug. Wil je een duurzaam resultaat, dan vraagt dit tijd, aandacht en energie. Daarom werk ik in trajecten i.p.v. in losse sessies.


Verandering is geen piece of cake (letterlijk ;-)). Het vraagt inspanning en engagement en voelt niet altijd comfortabel, als een nieuwe schoen die knelt. Maar de huidige situatie is blijkbaar ook niet wat je wil, anders was je niet hier, op mijn site. Dan is de keuze aan jou. Elke keuze die je maakt is oké, als je ze bewust zelf maakt, met overtuiging.  

Ik ben geen persoon van extremen. Eerder van flow en balans. Ervaring en onderzoek hebben me geleerd dat er geen 'one size fits all' is. Elk lichaam is anders, iedere persoon heeft zijn eigenheid. Gelukkig. Ook voeding is individueel. Het is ongelooflijk belangrijk om te voelen en te luisteren naar je lichaam: wat heeft je lijf nodig, waar wordt je lijf blij van? Dat is niet altijd hetzelfde als wat je hoofd zegt of dan hetgeen waar je zin in hebt. Eten wat jou echt voedt i.p.v. vult, heet intuïtief eten. Het is de gemakkelijkste manier om een gezonde levensstijl vol te houden. Dat geldt ook voor je slaapgedrag: dat is bij iedereen anders. Kennis daarover en inzicht in jouw eigen lijf brengt je opnieuw bij een verkwikkende nachtrust.


Dat eten niet louter iets is om lichaam mee gaande te houden, getuigen cliënten die ervaring hebben met emo-eten. Eten doe je ook met je hoofd, met je mind. Als beloning of als straf. Als we ons happy voelen of juist in de put zitten. Onszelf iets ontzeggen is lastig, dus doen we het liever niet. Maar nadien voelen we ons schuldig en boos. De goesting in een bepaald voedingsmiddel wordt grotendeels fysiologisch bepaald. Er is een onderliggende fysiologische reden waarom we grijpen naar zoet, zout en vet. Wilskracht is maar een heel klein deeltje. Die onderliggende fysiologische reden kennen zorgt voor meer inzicht in het mechanisme en de wisselwerking tussen lichaam en geest. Zo kunnen we de viscieuze cirkel doorbreken en weer genieten van eten, terwijl we vrede hebben met onszelf. 

Mijn cliënten getuigen over positieve veranderingen in hun lichaam, in hun zelfbeeld, stressniveau en energiebalans. Ik zie denkprocessen veranderen, aha-erlebnissen ontstaan, meer compassie en zelfliefde groeien. Het is een leerproces, een groeiproces. Net als een kind dat in  het eerste leerjaar leert lezen en schrijven. Van hem/haar verwachten we ook niet dat hij/zij op 2 september de krant leest. Ik ben een grote voorstander van mildheid naar jezelf.

Wat betekent 'Orthomoleculair'

Letterlijk betekent het 'de juiste molecule op de juiste plaats'.


De orthomoleculaire gezondheidsleer vertrekt van het feit dat organen niet afzonderlijk werken, maar alles in je lichaam met elkaar in verbinding staat. 


Voeding levert voedingsstoffen of trekt ze net weg, afhankelijk van wat je in je mond stopt. Aangezien voeding je dagelijkse brandstof is, heeft het een grote invloed op je lichamelijk en mentaal welzijn. 


Rekening houdend met welke voeding welke voedingsstoffen aanbrengt, kan je je lichaam en psyche in balans brengen, klachten reduceren en energieaanmaak stimuleren door je eetpatroon te optimaliseren. Dat is orthomoleculair. 

Mijn missie

Visie

Orthomoleculair gezondheidscoach

Slaaptherapeut

Psycholoog

Contactgegevens

Praktijk 2: Ruimte Gent

Charles De Kerchovelaan 17, 9000 Gent

Copyright © Alle rechten voorbehouden