Gezondheidscoaching

Gezondheidscoaching

Vermoeidheid

Heb je het gevoel dat je je door de dag heen sleept? Zou je liefst de ganse dag door een dutje doen? Wil je hoofd niet helder mee? Ben je lichtgeraakt? Grijp je snel naar zoete of zoute tussendoortjes?  Heb je een lage fysieke weerstand


Aanhoudende vermoeidheid is zo vermoeiend! Het ondermijnt je op vele vlakken, terwijl je waarschijnlijk zo graag allerlei zaken wil ondernemen. Als we die vermoeidheid beetpakken en ontleden, vinden we vast een aantal zaken waarmee we aan de slag kunnen zodat jij die energie van weleer opnieuw voelt stromen.  


Door het aanleveren van de juiste brandstof (voeding) voor jouw lichaam, het optimaliseren van je slaapkwaliteit en  de manier om met stress om te gaan constructief te maken, geraak je uit die neerwaartse spiraal van energieverlies. Je kan weer controle nemen over je lichaam en je leven en doen waar je echt gelukkig van wordt.

Maag - darmklachten

Heb je regelmatig last van krampen en winderigheid? Kan je moeilijk naar het toilet of is je stoelgang net te slap (of allebei)? Kamp je met prikkelbare darm, de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa? Voel je zuuropsrispingen of heb je last aan je maag? Neem je regelmatig medicatie om bovenstaande klachten tegen te gaan, zoals rennie, omneprazole, buscopan?


Als je spijsvertering hapert, heeft dit in meer of mindere mate impact op je ganse functioneren. Je voeding kan je helpen om je klachten te verzachten. Er is een rechtstreekse verbinding tussen je darmen en je hersenen via de zenuwbanen in je lijf, waardoor, naast wat je eet, ook je mindset je spijsvertering beïnvloedt (10%) en omgekeerd (90%!!).


Pas je je voeding aan aan jouw lichaam, leven, noden en behoeften en ga je na hoe je best met stress omgaat, dan heeft dit een positieve impact op je maag- en darmklachten, zodat je weer lichter door het leven kan.


PMS (premenstrueel syndroom)

Gaan je hormonen elke maand met je aan de haal? Heb je last van PMS (krampen, hoofdpijn, humeurig zijn, vermoeidheid, pijnlijke borsten, ...) en/of pijnlijke maandstonden? Wil je stoppen met het gebruik van anticonceptie, maar ben je bang dat je opnieuw knock out zal geslagen worden wanneer je ongesteld wordt of een uitbarsting zal hebben van acne, zoals het geval was voor jede pil nam? Kan je een paard op in de week voor je menstruatie? Van dat laatste kan ik je verklappen dat het normaal is. Menstruatie hoeft echter niet pijnlijk te verlopen en PMS hoort niet standaard bij het vrouw zijn. Wel dienen we rekening te houden met de hormonale veranderingen in ons lichaam tijdens onze cyclus. Stel je voor dat ze zelfs in ons voordeel zouden kunnen spelen?


Kom je graag te weten hoe je hormonen werken en nog meer,  hoe je vriendinnen met hen kan worden?  We gaan samen aan de slag, zodat je op het einde van je traject je vrouw zijn met liefde kan omarmen. 

Het gewicht dat bij je past

Voel je je niet fijn in je vel omdat je, naar jouw gevoel, enkele kilo's teveel meedraagt? Of heb je al talrijke diëten geprobeerd en heb je er nu stilaan wel genoeg van om te tellen, te wegen en verpakkingen te scannen? 

 

Op het passende gewicht komen is een verhaal waarin verschillende factoren een rol spelen, zowel fysiek als mentaal en emotioneel.  Er is een reden waarom je lichaam gewicht vasthoudt. Dat doet het niet om je te pesten, wel om je te beschermen. Waartegen dan? Dat zoeken we samen uit.

 

Een crashdieet werkt altijd. Maar als je stopt zit je in een mum van tijd weer op hetzelfde gewicht of erboven. Bovendien is het een ramp voor je gezondheid. 

 

Wil je een duurzaam resultaat, ga dan voor een gezond, voedzaam eetpatroon en kijk met zorg en liefde naar je lichaam. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Als coach begeleid ik je graag in dit proces. We gaan op zoek naar de onderliggende oorzaken en gaan ermee aan de slag. Zodat jij je weer vrij en happy voelt in je lijf en je focus kan verplaatsen naar zaken die echt leuk vindt, i.p.v. op eten. 

Zwangerschap

Ben je zwanger of wil je het graag worden? Wil je graag weten hoe je jezelf en je baby optimaal kan verzorgen en soigneren de komende maanden? 


Er groeit (binnenkort) een baby in jouw buik en dat is magisch. Heb je bij die magie wel eens stilgestaan? Jouw lichaam vormt een nieuw , even ingenieus, lichaampje, met ledematen en organen en ..., in jou. Hoe cool is dat?! 


In dit groeiproces speelt de natuur een grote rol, waardoor we in die 9 maanden niet alles onder controle hebben. Het is een eerste les in loslaten, want dat zal je nog vaak moeten doen als je kindje opgroeit (not easy, believe me :-)). Je kan de natuur dus niet (helemaal) manipuleren, maar wel ondersteunen door te eten volgens wat jouw lichaam en dat van je baby nodig hebben, voldoende te rusten en naar je lichaam te luisteren.


Kom je graag langs om te horen hoe je dat kan doen, dan ben je van harte welkom. 

We bespreken met welke voeding je jezelf en je kindje de beste zorgen kan geven.  Ook andere vragen over je zwangerschap, bevalling en ouderschap kunnen aan bod komen, als je dat wenst. 

Gewrichtspijn

Pijnlijke gewrichten kunnen je ernstig belemmeren. Ze zijn vermoeiend en frustrerend. Ze zijn ook vaak het gevolg van laaggradige ontstekingen: ontstekingen die niet altijd zichtbaar zijn in een bloedanalyse, maar die er wel zitten en je gewrichten aantasten. 


De behandeling met de beste resultaten is vrij breed. Beweging en ontspanning , bv. via yoga, kan soelaas bieden. Je manueel laten ondersteunen door een osteopaat, chiropractor of kinesist eveneens. Psychologische begeleiding kan helpen om om te gaan met de frustraties en gevoelens van machteloosheid die met pijn gepaard kunnen gaan. 


De ontstekingen in je lichaam kan je aanpakken door ontstekingsbevorderlijke voeding (ja, ja, die bestaat :-)) te vervangen door ontstekingsremmende voeding (want die is er gelukkig ook). Overstappen naar een anti-inflammatoir voedingspatroon brengt ook je darmen in balans (goede stoelgang = goede immuniteit), reinigt je lever (beter slapen en minder moe) en ondersteunt je stofwisseling (kom op het gewicht dat bij je past). Allemaal vliegen in 1 klap, waardoor je je algemeen fitter voelt en soepeler beweegt


Ook in dit voedingspatroon kijken we naar wat bij jou past. Het is geen kwestie van 'nooit meer' of 'altijd'. Wel van waar jouw lijf en geest het best mee gediend zijn, zodat er minder energie en aandacht gaan naar de pijn en de belemmeringen en wel naar de dingen waar je energie en aandacht wil aan geven. 

"Luister naar het gefluister van je lichaam,

zodat het niet hoeft te schreeuwen."

De gezondheidscoaching gebeurt individueel.

Je kan komen naar de praktijk in Gent of in Nazareth of online sessies boeken.

Na het invullen van een intakeformulier en een grondig intakegesprek maken we een persoonlijk plan, dat doorheen de sessies verder wordt uitgebouwd en geconcretiseerd.

Jij bepaalt je doel en het tempo dat we volgen. Dat betekent dat we geen vast stramien hanteren, maar op maat werken.


We vertrekken van je vragen en wensen. We houden rekening met wat je nu al doet/gedaan hebt en wat werkt voor jou. Ik deel met jou al mijn relevante kennis over jouw gezondheidsvragen, zodat je weet hoe je lichaam werkt en welk voedingspatroon jouw klacht(en) kan verbeteren.  We kijken hoe je dit kan inpassen in je leven, hoe je het kan volhouden en hoe je kan omgaan met mogelijke 'valkuilen'.

Ook je levensstijl en mindset komen aan bod, aangezien je gezondheid een optelsom is van al deze zaken. We bekijken het volledige plaatje

Een bloedanalyse en vragenlijsten geven me, in combinatie met jouw verhaal, een totaalbeeld van jouw huidige gezondheidstoetand. 


De gesprekken vinden ongeveer 3-wekelijks plaats. De timint bespreken we onderling. Je lichaam heeft tijd nodig om de veranderingen te ervaren.  


Je kan de gesprekken los boeken of in een traject van 5 sessies, vrij in te plannen binnen een periode van 6 maanden. De voordelen van boeken in een traject: je houdt jezelf accountable, verantwoordelijk om het ook effectief te doen omdat je betaald hebt, je gaat absoluut voor een duurzaam resultaat, het is goedkoper dan losse sessies (zie prijzen) en je hebt geen gedoe met betalen na elke sessie. 


Lichtpuntje: je hoeft het niet alleen te doen. Ik sta naast je. En ik kan je al zeggen dat het niet volhouden bitterweinig te maken heeft met wilskracht, maar wel met de fysiologische processen in je lichaam. Zicht krijgen op hoe die werken brengt rust en maakt je milder naar jezelf. Ze in balans brengen is een essentiële stap naar meer energie (mentaal en fysiek), meer fysieke flexibiliteit, goed in je vel zitten, het passende gewicht, etc. Hoe zal je leven er uit zien als dat doel is bereikt? 


Het is me een eer je te mogen begeleiden als je:

- het gehad hebt met die aanslepende klacht(en)

- je met jezelf het engagement wil aangaan je lichaam de optimale zorg te geven, aangezien het nog wel even mee moet.

- je je lichaam tijd wil geven om .

- je bereid bent te achterhalen hoe je emoties, je gedachten en je stressmechanismen je mogelijks verhinderen om aan goede zelfzorg te doen.

- bij (toekomstige) zwangerschap: je jezelf en je baby graag de beste zorgen geeft om samen een nieuw avontuur aan te gaan.


Ik ben niet de coach die je zoekt als je:

- op zoek bent naar een quick fix.

- vaste eetschema's wenst.

- houvast vindt in het tellen van calorieën of punten. 

-> Zonder oordeel over deze manier van werken. Misschien past die wel helemaal bij jou en dan is dat prima. Doe vooral wat werkt. Het past gewoon niet bij mij en dat is ook ok :-). 


Quanta costa:

Losse gesprekken: de eerste twee gesprekken duren anderhalf uur en bedragen 75€. Vanaf het derde gesprek trekken we een uur uit en betaal je 65€.

Traject van 5 gesprekken: 310€ i.p.v. 345€. De gesprekken zijn vrij in te plannen over een periode van 6 maanden. 

"Dit traject heeft mijn visie op voeding en gezondheid verbreed! Ik kan nu veel beter onderscheid maken tussen feiten en fabels, wat een hele opluchting is, want ik zag door het bos de bomen niet meer! Joke legde me geen een dieet op. Ze deelde haar inzichten en kennis en liet me vervolgens zelf beslissen hoe ik daarmee omging. Ik ervaarde dat een aantal kleine veranderingen een grote, positieve impact hadden op hoe ik me voelde. Plots was ik af van het opgeblazen gevoel in mijn buik en de middagdipjes. Joke keek mee hoe ik de veranderingen in mijn huidige leven kon inpassen en behoedde me zelfs voor extremen. Nu heb ik meer voeling met mijn lichaam en in mijn kast staan tal van voedzame alternatieven die ik voordien niet kende en die mijn lijf duidelijk deugd doen." 


Julie (32)

Werkwijze / Praktisch

Orthomoleculair gezondheidscoach

Slaaptherapeut

Psycholoog

Contactgegevens

Praktijk 2: Ruimte Gent

Charles De Kerchovelaan 17, 9000 Gent

Copyright © Alle rechten voorbehouden