Visie

Visie

Aan het spijsverteringsstelsel van de mens is sinds zijn ontstaan weinig tot niets veranderd. We verteren nog steeds op dezelfde manier als de primitieven in de Oudheid. Onze voeding heeft daarentegen een gigantische evolutie ondergaan.

 

Van nature is de mens een omnivoor die oorspronkelijk leefde van vruchten, zaden, planten, wortels en occasioneel wat honing, vlees en vis.

De mensen stierven jong door grote voedselschaarste. Daarin kwam verbetering eens de landbouw ontstond en steden gevestigd werden. Toen was vooral het gebrek aan hygiëne een probleem, waar Louis Pasteur een oplossing voor bedacht door te steriliseren en te pasteuriseren.

 

De laatste decennia is ons voedselpatroon helemaal veranderd. Vlees en vis zijn dagelijkse kost, net als suiker en zout. We eten met z'n allen veel meer koolhydraten en het suikerverbruik is op 50 jaar tijd gestegen van 2kg per persoon per jaar naar 40kg per persoon per jaar.

Door tijdsgebrek, waar de industrie handig op inspeelt, nemen we onze toevlucht tot kant- en klaarmaaltijden en andere bewerkte producten met steeds dezelfde terugkerende ingrediënten: tarwe, koemelk, suiker, zout en soja.

 

Onze maag en darm verwachten echter nog steeds vooral plantaardig voedsel (vruchten, groenten, zaden, noten) en af en toe wat vis en vlees.

Bijgevolg draait het op termijn vaak in de soep. Bij de een al wat sneller dan bij de andere. Er ontstaan potentieel chronische klachten als maag- darmstoornissen, vermoeidheid, een hormonale disbalans, gedragsproblemen, concentratieproblemen, een hoge bloeddruk, atherosclerose, gewrichtsstoornissen, etc.

 

Voeding en levensstijl spelen bijgevolg een grote rol in hoe iemand zich voelt. Het is heel belangrijk om het volledige plaatje te bekijken wanneer iemand langdurige of terugkerende klachten heeft. Ziektes krijgen immers nog beter de kans om te ontwikkelen in een omgeving die niet optimaal is.

 

Aandacht besteden aan je gezondheid en dus ook aan je voeding en levensstijl is een investering op lange termijn. Je plukt later des te meer de vruchten van de inspanningen die je vandaag levert. Vooral als je vandaag nog geen klachten hebt, is dat moeilijk te geloven. Welvaartsziektes zoals bovengenoemd kunnen echter vermeden worden door een groter bewustzijn en meer zorg voor jezelf.

 

 

 

" Het lichaam steelt van de toekomst om de crisissen van vandaag op te lossen."

(J. Vandervelde)

De orthomoleculaire gezondheidsleer keert grotendeels terug naar de basis, zonder voorbij te gaan aan het feit dat het grote voedselaanbod van vandaag ook heel wat voordelen heeft.

 

De term orthomoleculair

Orthomoleculair betekent letterlijk: de juiste molecule op de juiste plaats. De term werd in het leven geroepen door Linus Pauling, chemicus en tweevoudig nobelprijswinnaar. Hij publiceerde hierover voor het eerst een artikel in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science in 1963. Het is dus een vrij nieuwe term voor een gezondheidsleer die al zo oud is als de straat, aangezien Hippocrates al pleitte voor het gebruik van voeding als medicijn ("Let food be thy medicine and medicine be thy food.").

 

De orthomoleculaire visie

Het orthomoleculair principe is gestoeld op het feit dat alles wat we nodig hebben om gezond te zijn en te blijven reeds aanwezig is in ons lichaam (vitaminen, mineralen, sporenelementen, eiwitten, vetten en suikers). Onder invloed van verschillende factoren als levensstijl, voeding, vervuiling, stress, ziekte, emoties wordt er schade toegebracht aan ons lichaam. Er ontstaan tekorten aan die levensnoodzakelijke bouwstoffen en bijgevolg disbalansen die leiden tot allerlei (chronische) klachten.

Een gezond, gevarieerd voedingspatroon is de eerste stap naar herstel en een optimale gezondheid. Je auto voorzie je toch ook van de juiste brandstof, waarom zou je dat met je lichaam niet doen?

 

Het orthomoleculair voedingspatroon

Het orthomoleculair voedingspatroon is erop gericht zoveel mogelijk bouwstoffen (vitaminen, mineralen, spoorelementen, eiwitten, vetten en koolhydraten) in te voeren door het eten van veel groenten, verse kruiden en fruit als basis. Evenzeer staan gezonde vetten, peulvruchten, vlees, vis, eieren en granen op de menu.

Omdat veel van die bouwstoffen verloren gaan tijdens productieprocessen worden geraffineerde en geïndustrialiseerde producten zoveel mogelijk vermeden. We gaan terug naar de basis: puur en onbewerkt. Het bewerken doen we in onze eigen keuken, zij het zo min mogelijk om zoveel mogelijk vitaminen en mineralen te vrijwaren. Dat maakt het ook nog eens een eenvoudige keuken.

 

Orthomoleculair en de reguliere geneeskunde

De orthomoleculaire gezondheidsleer is complementair aan de reguliere geneeskunde. Dat betekent dat ze aanvullend werkt. Wanneer het gaat om acute aandoeningen is de klassieke geneeskunde van onschatbare waarde en bijgevolg onvervangbaar. Als mensen te kampen hebben met chronische klachten, kwalen die steeds terugkeren, is de kans heel groot dat de levensstijl een rol speelt. De manier waarop iemand leeft, eet, slaapt, beweegt, etc. beïnvloedt onmiskenbaar zijn systeem.

Door samen te werken kunnen artsen en gezondheidswerkers de mooiste en beste resultaten bereiken.

 

Joke De Wulf

 

Voedings- en gezondheidscoach

 

De Zijnsplek / Voetbalstraat 30 / 9050 Gentbrugge

 

 

 

0496 46 32 76

 

jokedewulf@gezondheidscoachgent.be

© Copyright. All Rights Reserved.